تفاوت تایر بایاس با رادیال
تایر یکی از مهم ترین و اساسی ترین اجزای خودرو محسوب می شود؛ به طوری که در ایمنی و پایداری خودرو، مانور پذیری، ترمزگیری، شتاب گیری، راحتی سرنشینان و مصرف سوخت بسیار تاثیر گذار است.
به طور کلی از نظر ساختار و لایه بندی، تایر ها به دو دسته ی بایاس(Bias) و رادیال (Radial) تقسیم می شوند؛ که در این مقاله به نحوه ی لایه بندی، و تفاوت های عملکردی این دو نوع تایر میپردازیم.
لایه بندی تایر بایاس(Bias Tire)
در این نوع تایر، نخ های هر لایه به صورت یکی در میان با هم موازی هستند. امتداد نخ در هر لایه، نسبت به خط محیطی تایر، به صورت مورب و دارای زاویة ۳۰ تا ۴۰ درجه ای است و جنس نخ های لایه از ابریشم مصنوعی یا نایلون می باشد.
نحوة چیدمان و مورب بودن لایه های نخ باعث می شود که تایر بایاس دیوارة سفت تری نسبت به تایر رادیال داشته باشد و به همین دلیل نیروهای عمودی را بهتر تحمل می کند.
نکته: به دلیل خواص نامطلوب این نوع تایر، امروزه دیگر از تایر بایاس در خودروهای سواری استفاده نمی شود.
لایه بندی تایر رادیال (Radial Tire)
تایر رادیال نیز همانند تایر بایاس از چند لاقیة مختلف تشکیل شده است. در این نوع تایر به لایه های زیرین، لایه های بدنه و به لایه های بالاتر، لایه های تقویتی گفته می شود. زاویة نخ های لایه های بدنه، نسبت به خط محیطی تایر، ۸۸ تا ۹۰ درجه می باشد و نخ های لایه های تقویتی نسبت به خط محیطی تایر، زاویة ۱۵ تا ۲۵ درجه را تشکیل می دهند.
جنس لایه های بدنه از ابریشم مصنوعی یا پلی استر، و جنس لایه های تقویتی از ابریشم مصنوعی، پلی استر یا سیم فولادی می باشد.
مقایسة ویژگی های تایر بایاس و رادیال
این دو نوع تایر از جهات مختلفی با یکدیگر مقایسه می شوند که در زیر به آن ها می پردازیم.
- ۱-راحتی در رانندگی (جذب ارتعاشات)
- ۲-کنترل و پایداری خودرو
- ۳-شتاب گیری و ترمزگیری
- ۴-عمر تایر
- ۵-مصرف سوخت
راحتی رانندگی در تایر رادیال و بایاس
کنترل و پایداری خودرو در تایر رادیال و بایاس
با توجه به سخت تر بودن دیوارة جانبی تایر بایاس هنگام حرکت خودرو در مسیر پیچ جاده، بخشب از آج تایر از سطح جاده جدا شده و سطح تماس تایر با زمین کمتر می شود. به همین دلیل نیروی جانبی کمتری را تحمل می کند و باعث کاهش پایداری خودرو می شود.
در تایر رادیال، به دلیل نرمی و انعطاف پذیر بودن دیوارة جانبی تایر هنگام طی کردن مسیر پیچ جاده، تماس آج تایر با زمین ثابت می ماند. از این رو نیروی جانبی بیشتری را تحمل می کند و پایداری خودرو افزایش می یابد.
شتاب گیری و ترمزگیری تایر رادیال و بایاس
سطح تماس تایر رادیال با سطح جاده نسبت به تایر بایاس بهتر و بیشتر می باشد و به همین دلیل لغزش بسیار کمی دارد و خودروی مجهز به تایر رادیال، شتاب گیری و ترمزگیری بهتری دارد.
عمر تایر رادیال و بایاس
از آنجایی که سطح تماس تایر بایاس با جاده کم می باشد و لغزش زیادی دارد عمر این تایر کاهش می یابد.اما در تایر رادیال به دلیل بیشتر بودن سطح تماس تایر با جاده، سایش آج تایر کمتر است و عمر آن افزایش می یابد، به طوری که عمر تایر های رادیال در مقایسه با تایر های بایاس ۸۰ درصد بیشتر است.
مصرف سوخت تایر رادیال و بایاس
مقاومت غلتشی کمتر تایر رادیال نسبت به تایر بایاس باعث می شود مصرف سوخت خودروی مجهز به تایر رادیال تقریباً ۵ درصد از خودروی مجهز به تایر بایاس کمتر است.
نکته: برای صرفه جویی در مصرف سوخت باید از تایر مناسب استفاده شود و همچنین میزان باد آن نیز تنظیم باشد.
دیدگاهتان را بنویسید