انواع موتور خودرو
در خودرو انواع مختلف موتور استفاده می شود .دو نوع مهم موتور عبارت اند از :
موتور پیستونی :پیستونها در سیلندر ها بالا و پایین می روند در همه ی اتوموبیل های امروزی بجز در بعضی از مدل ها ی اتوموبیل مزدا از این نوع موتور استفاده شده است
موتور های پیستونی به دونوع شمع دار و خود اشتعال تقسیم می شوند .در موتورهای شمع دار از یک سیستم جرقه زنی برقی با شمع استفاده می شود .اما در موتور های خود اشتعال از گرمای تراکم برای اشتعال سوخت استفاده می شود .
موتوردوار وانکل : وانکل نوعی موتور دورن سوز است که به جای حرکت رفت و برگشتی پیستون ها از یک طراحی دوار با دایرهای بیرون از مرکز برای تبدیل فشار به نیروی چرخشی استفاده میکند. اجزای اصلی آن روتور، محفظه روتور، محور خروجی، شمع جرقه زنی ، قطعات آبندی میباشد.
سیستم های جانبی موتور خودرو
سیستم های اساسی موتور
موتور خودرو شامل چهار سیستم می باشد :
- سیستم سوخت رسانی
- سیستم جرقه زنی
- سیستم روغنکاری
- سیستم خنک کن
سیستم سوخت رسانی : سیستم سوخت رسانی بنزین یا گازوئیل را به موتور می رساند . سوخت با هوا آمیخته شده و مخلوط احتراق پذیر تولید می شود . هر سیلندر بارهاو بارها با این مخلوط پر می شود .در زمان مناسب مخلوط مشتعل می شود .وقتی مخلوط می سوزد ,در محفظه احتراق و سیلندر فشار زیادی ایجاد می کند که ناشی از احتراق است .این فشار زیاد پیستون را در سیلندر به پایین می راند .این حرکت به نوبه خود ,سبب چرخیدن میل لنگ می شود .سپس چرخش میل لنگ ,از طریق سیستم انتقال قدرت به چرخ ها منتقل می شود .
سیستم جرقه زنی :پس از ورود مخلوط هوا و سوخت , به سیلندر سیستم جرقه زنی جرقه ای ایجاد می کند تا این مخلوط مشتعل شود .در نتیجه ی احتراق مخلوط هوا و سوخت فشار زیادی ایجاد می شود که پیستون را به حرکت در می آورد و میل لنگ را می چرخاند و بارها و بار ها این فرایند در هر ثانیه از کار موتور تکرار می شود
سیستم روغنکاری: کارتل که در زیر موتور قرار دارد چندین لیتر روغن را در خود جای می دهد موتور اول پمپ را به کار می اندازد و روغن را از کارتل مکیده و به درون قطعات موتور ارسال می کند تا روغنکاری قطعات انجام پذیرد و از ساییدگی قطعات جلوگیری شود .
سیستم خنک کننده : سوختن مخلوط هوا و سوخت در داخل سیلندر های موتور دما را تا چند هزار درجه فارنهایت بالا می برد بخشی از این گرما صرف ایجاد فشار برای به حرکت در اوردن پیستون ها و تولید توان می شود وبخش اضافی ان باید دفع شود تاموتور جوش نیاورد .این سیستم شامل قطعاتی همچون رادیاتور واترپمپ ترموستات و لوله های انتقال آب می باشد .
سایر سیستم های موتور خودرو
چهار سیستم دیگر برای کار موتور لازم هستند :
- سیستم استارت
- سیستم کنترل الایندگی
- سیستم تخلیه دود
- سیستم هوارسانی