آشنایی با سنسور مپ (سنسور فشار هوا) و علائم خرابی
روش های گوناگونی برای اندازه گیری حجم هوای ورودی به موتور وجود دارد. یکی از این روش ها، اندازه گیری مقدار فشار هوای ورودی به موتور می باشد که از طریق آن میزان حجم هوای ورودی به موتور تشخیص داده می شود. به این ترتیب ECU با محاسبة این مقدار، با ارسال سیگنال مناسب، دستور پاشش دقیق سوخت توسط انژکتورها را صادر می کند.
اندازه گیری فشار هوای ورودی به موتور بر عهدۀ سنسور اندازه گیری فشار مطلق مانیفولد یا همان
Manifold Absolute Pressure Sensor (سنسور MAP) می باشد.
نحوه عملکرد سنسور MAP
سنسور MAP بر روی مانیفولد هوا و بر سر راه هوای ورودی به موتور نصب می شود. این سنسور دارای یک محفظه خلاء می باشد. فشار خلاء این محفظه به عنوان فشار مرجع در نظر گرفته شده و مقدار آن ثابت است. درون این محفظه خلاء، لوله ای وجود دارد که به خلاء مانیفولد متصل است.
روی سطح پیشانی این لوله و درون محفظه خلائی دیافراگمی قرار دارد. این دیافراگم با ماده ای از جنس اکسید آلومینیوم یا همان آلومینا (AL2O3) پوشیده شده است، بنابراین در یک سمت دیافراگم، فشار محفظه خلاء به صورت ثابت اعمال می گردد، در حالیکه به سمت دیگر دیافراگم، فشار خلائی و متغیر مانیفولد اعمال می شود.
در اثر اعمال این دو فشار به دو سمت دیافراگم، دیافراگم و لایۀ آلومینا تغییر شکل می دهند؛ به دلیل این که لایۀ آلومینا یک مقاومت پیزو است، با تغییر شکل آن میزان افت ولتاژ توسط این لایه تغییر می کند.
برق ورودی به این سنسور ۵ ولت می باشد با تغییر مقاومت پیزو، افت ولتاژ ایجاد شده نیز تغییر کرده و ولتاژ سیگنال برگشتی به واحد کنترل الکترونیکی(ECU) نیز تغییر می یابد و به این صورت واحد کنترل الکترونیکی (ECU) فشار مانیفولد را اندازه گیری می کند.
هر چه خلاء ایجاد شده در مانیفولد بیشتر باشد (فشار مانیفولد کمتر باشد)، ولتاژ سیگنال خروجی سنسور به واحد کنترل سیستم انژکتوری کمتر می باشد.
با توجه به اینکه واحد کنترل سیستم انژکتوری فشار مطلق منیفولد را از طریق سنسور اندازه گیری کرده و از طریق آن، میزان دبی هوای ورودی به موتور محاسبه می شود.
با بدست آمدن مقدار هوای ورودی، واحد کنترل دستور پاشش مقدار مناسب سوخت را صادر کرده و بنابراین قدرت، مصرف سوخت و میزان آلایندگی، کنترل و بهینه می شود.
تست سنسور مپ
با اعمال فشار خلائی مناسب و اندازه گیری افت ولتاژ ایجاد شده می توان نسبت به صحت عملکرد این سنسور اطمینان حاصل کرد.
برای آزمایش این سنسور، از جدول زیر استفاده می شود.
0.0667 | 0.0535 | 0.04 | 0.0267 | 0.0133 | فشار ورودی به سنسور (at) |
1.9-2.1 | 1.5-1.7 | 1.1-1.3 | 0.7-0.9 | 0.3-0.5 | افت ولتاژ ایجاد شده (v) |
علائم خرابی سنسور مپ
- ریپ زدن و سه کار کردن موتور
- لرزش خودرو در دور آرام
- دوده گرفتن سر شمع به دلیل غنی بودن نسبت سوخت به هوا
- کاهش قدرت موتور
- ناک زدن به خاطر فقیر بودن نسبت سوخت به هوا
- افزایش مصرف سوخت
دیدگاهتان را بنویسید