ریمپ خودرو چیست و چه تاثیری بر خودرو دارد؟
نحوه ریمپ کردن ایسیو خودرو
ریمپ کردن ایسیو موتور خودرو به روش های مختلف انجام می شود که این روش ها شامل:
ریمپ از طریق OBD
پرکاربرد ترین روش، ریمپ کردن خودرو از طریق کابل OBD است و تقریبا با استفاده از این روش 90 درصد ایسیو خودروهای داخلی ریمپ می شوند و دیگر احتیاجی به استفاده از روش های دیگر نیست.
ریمپ از طریق IC-Programming
این روش برای ریمپ کردن ایسیو بوش MP5.2 و MP7.3 به کار می رود که بر روی خودروی زانتیا 2000 نصب شده. به دلیل این که این نوع ایسیو قابلیت ریمپ از طریق کابل OBD را ندارد، ایسیو از روی خودرو جدا شده و با باز کردن ایسیو و دسترسی به برد آن، IC فلش را از روی برد جدا می کنیم و به کمک مبدل زیف آن را ریمپ میکنیم. در صورتی که IC فلش فابریک ایسیو MP5.2 یک بار مصرف بود و قابلیت برنامه ریزی را نداشت میتوانیم به جای آن از IC با کد AM29F010B که بر روی ایسیو SL96 قرار دارد، استفاده کنیم.
ریمپ از طریق KTAG
این روش مخصوص ایسیو هایی است که از پروتکل K-Line پشتیبانی می کنند. به عنوان مثال روش K-TAG برای ریمپ کردن ایسیو های زیمنس SIX34 و SIX48 به کار می رود که قابلیت ریمپ کردن از طریق کابل OBD را ندارند. در روش KTAG نیاز به دسترسی به برد ایسیو نیست و از برد KTAG برای ریمپ ایسیو خودرو استفاده می شود.
ریمپ از طریق GPT
این روش برای ایسیو های بوش ME17 به کار می رود. ایسیوهای بوش ME17 که پسورد ندارند به روش OBD ریمپ می شوند ولی ایسیو های ME17 که پسورد دارند از طریق OBD قابلیت ریمپ را ندارند و باید از طریق روش GPT ریمپ شوند.
ریمپ از طریق JTAG
تمامی ایسیو ها را میتوان به کمک روش JTAG ریمپ کرد. هر زمانی ECU به هر دلیل قابلیت ریمپ شدن نداشت و یا قفل شده بود و از طریق هیچ کدام از روش های بالا ریمپ نشد و یا برنامه نگرفت، میتوان از طریق روش JTAG به آن برنامه داد و ایسیو را ریمپ کرد.
مزایا و دلایل انجام ریمپ و تاثیر آن بر روی خودرو
ریمپ ایسیو به دلایل مختلف انجام میگیرد که اصلی ترین دلایل آن شامل :
مشکلات ساخت خودرو در کارخانه
این مشکل در خودروهای ساخت داخل، به شدت به چشم میخورد که میتوان به تاخیر پدال گاز، ترکیدن مانیفولد، کله کردن خودرو در هنگام برگشت گاز و … اشاره کرد.
سوخت بی کیفیت
یکی از شایع ترین دلایل ریمپ، به وجود آمدن ناک به دلیل بی کیفیت بودن سوخت (بنزین) است.
درخواست راننده
در بعضی از موارد خودرو هیچ گونه مشکلی ندارد اما راننده درخواست کاهش مصرف، افزایش شتاب، بالا بردن CUT OFF و … را دارد.
آب و هوای متفاوت در شهر های مختلف
تمامی خودروها با یک نرم افزار مشخص توسط کارخانه به بازار ارائه می شوند و به همین دلیل ممکن است در شرایط آب و هوایی مختلف، عملکرد خودرو با مشکل مواجه شود.
افزایش کارایی
دسترسی به اطلاعات فایل حافظه ecu برای کاربرد هایی نظیر کیت های کنترل از راه دور یا جی پی اس
درآمد ریمپ کردن
در حال حاضر یکی جدیدترین و پردرآمدترین حوضه های کاری در تعمیرات خودرو، ریمپ ایسیو است؛ و با توجه به زمانی که برای ریمپ کردن یک خودرو لازم است درآمد مناسبی دارد. به عنوان مثال شما با ریمپ کردن یک خودروی پراید که نهایتا یک ساعت زمان می برد، میتوانید حدود 450 هزار تومان درآمد کسب کنید و علاوه بر آن، احتیاج به عیب یابی و تعمیرات نیز وجود ندارد. ما در دوره ی جامع ریمپ خودروهای ایرانی، تمامی ایسیو هایی که با دستگاه دیاگ ویمکس و پروگرامر TNM قابلیت ریمپ شدن را دارند به صورت تک به تک به شما آموزش داده ایم.
هزينه ريمپ كردن خودرو
هزینه ریمپ ایسیو برای خودروهای مختلف
مدل ماشین | هزینه ریمپ (تومان) |
---|---|
روآ و آریسان | 450.000 |
تارا دستی و اتوماتیک | 1.080.000 |
رانا پلاس 6 دنده | 880.000 |
دانا توربو 6 دنده | 1.080.000 |
دانا توربو اتوماتیک | 1.080.000 |
پرشیا، سمند، 405 | 680.000 |
پرشیا موتور زانتیا | 880.000 |
پرشیا موتور XU7P | 780.000 |
دنا و سورن | 880.000 |
پراید | 440.000 |
تیبا و کوییک | 510.000 |
کوییک اس | 580.000 |
کوییک و ساینا اتوماتیک | 680.000 |
شاهین | 1.000.000 |
206 تیپ 2 | 630.000 |
206 تیپ 5 | 730.000 |
207 دستی | 780.000 |
207 اتوماتیک | 830.000 |
207 MC | 990.000 |
L90 | 580.000 |
مگان | 680.000 |
زانتیا | 990.000 |
آریو، چانگان، برلیانس | 780.000 |
مزدا 2 و مزدا 3 | 1.450.000 |
خودروهای 4 سیلندر MVM | 780.000 |
جداول ECU
چندین سال است که خودروها مجهز به سیستم سوخت رسانی انژکتوری شده اند و برای کنترل این سیستم، احتیاج به واحد کنترل الکترونیکی یا همان ECU هست. ECU متناسب با شرایط رانندگی با استفاده از جداولی که در داخل آن، توسط کارخانه برنامه ریزی شده است، سیستم سوخت رسانی را مدیریت میکند. به جداولی که در داخل ECU وجود دارد MAP یا نقشه گفته می شود.
معایب ریمپ ایسیو موتور
به طوری کلی ریمپ ECU معایب خاصی ندارد، اما اگر در هنگام ریمپ کردن کارکرد خودرو، شرایط روغن موتور و … در نظر گرفته نشود ممکنه است با تغییر نرم افزار ایسیو، موتور خودرو آسیب ببیند. علاوه بر آن اگر میزان تغییرات جداول ECU بسیار زیاد باشد و بیش از حد مجاز تغییرات صورت بگیرد نیز باعث آسیب رسیدن به قطعات موتور و مستهلک شدن آن ها زود تر از موعد می شود. در نتیجه در زمان ریمپ ایسیو باید تمام موارد بالا لحاظ گردد.
زبان برنامه نویسی ایسیو (ECU Programming languages)
ECU نیز همانند تمامی میکروچیپ ها برای انجام کار خاص خود نیاز به برنامه نویسی دارد که برنامه نگارش شده توسط دستگاهی به نام پروگرامر به ECU منتقل میشود. اکثر زبانهای برنامه نویسی سطح پایین یا مشتقات زبان برنامه نویسی C میباشند یا بسیار به آن شبیه هستند. پس برای برنامه نویسی ECU می توان از زبان برنامه نویسی C کمک گرفت.
برای این کار ابتدا باید به برنامه نویسی برای میکروچیپ ها تسلط داشت و سپس به صورت کامل با میکروچیپ موردنظر (ECU (آشنا بود. برای آشنایی با میکروچیپ از راهنمای آن که به اصطالح دیتاشیت (Datasheet(گفته می شود استفاده میگردد. در دیتاشیت ها معمولا مدار داخلی, پایه های ورودی و خروجی, نحوه اتصال به مدارهای دیگر, میزان ولتاژ و آمپراژ مورد نیاز و موارد مهم دیگر نوشته میشود
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
بسیار مقالات خوب و ارزشمندی در اختیار عموم قرار میدین واقعا عالی هستین موفق باشین.