میل گاردان چگونه کار میکند؟ + علائم خرابی

به دلیل فاصلۀ موجود بین شفت خروجی گیربکس و شفت ورودی دیفرانسیل در خودروهای محرک عقب و همچنین در خودروهای چهار چرخ محرک، از محوری تو خالی به نام میل گاردان جهت انتقال دور و گشتاور استفاده می شود. در این مقاله به شرح وظایف و نحوۀ عملکرد میل گاردان پرداختیم؛ با ما همراه باشید.
نحوه کار میل گاردان (Propeller Shaft)
میل گاردان از یک طرف به شفت خروجی گیربکس و از طرف دیگر به شفت ورودی دیفرانسیل متصل است و وظیفۀ انتقال توان از گیربکس به دیفرانسل را برعهده دارد. در خودروهای با اکسل یکپارچه با حرکت خود روی سطح جاده، چرخ ها و مجموعۀ دیفرانسیل با توجه به ناهمواری های جاده نوسان می کنند (بالا و پایین می روند)، از این رو برای جلوگیری از شکستن میل گاردان لازم است قابلیت تغییر زاویه در آن وجود داشته باشد؛ به همین منظور در دوطرف میل گاردان از چهار شاخۀ گاردان یا همان مفاصل صلیبی استفاده می شود.
به منظور کاهش وزن و جلوگیری از خارج از مرکز شدن میل گاردان به دلیل وزن زیاد و همچنین افزایش استحکام پیچشی آن، میل گاردان را معمولاً توخالی می سازند.

اجزای میل گاردان
میل گاردان از قطعات مختلفی همچون: کشویی، چهار شاخۀ گاردان، شفت اصلی، فلانچ و … تشکیل می شود.

وظیفۀ چهارشاخۀ گاردان
چهار شاخۀ گاردان به میل گاردان اجازه می دهد که دور و گشتاور را تحت زوایایی مختلف از شفت خروجی گیربکس به شفت ورودی دیفرانسیل انتقال دهد. چهار شاخۀ گاردان از یک طرف به میل گاردان از طرف دیگر به یک فلانچ اتصال دارد این فلانچ ها نیز به شفت خروجی گیربکس و شفت ورودی دیفرانسیل متصل اند. چهار شاخۀ گاردان باید حول دو محور صلیبی خود دوران داشته باشد تا بتواند به میل گاردان اجازه تغییر زاویه بدهد از اینرو از چهار کاسه ساچمۀ سوزنی به منظور یاتاقان بندی چهار شاچۀ گاردان، در راستای دو محور عمود بر هم استفاده میشود.

وظیفۀ کشویی گاردان
به دلیل تغییر زوایا در محور عقب و جا به جا شدن آن، فاصلۀ بین شفت خروجی گیربکس و شفت ورودی دیفرانسیل دائما در حال تغییر است و کم و زیاد می شود و از آنجایی که میل گاردان قطعه ای سلب می باشد، از کشویی برای جبران این تغییرات به کار می رود.

انواع میل گاردان
به طور کلی میل گاردان در خودروهای سواری به دو دستۀ میل گاردان یک تکه و میل گاردان دو تکه تقسیم می شود. برای جلوگیری از نوسانات و ارتعاشات میل گاردان، طول آن نباید بیشتر از 1.5 متر باشد. در خودروهایی که میل گاردان آن طول بیشتری دارد، از میل گاردان دو تکه استفاده می شود
علائم خرابی میل گرادان
میل گاردان به دلایل زیر امکان بریدن دارد:
- خرابی قفل گاردان
- گیر کردن کشویی گاردان
- خوردگی غلتک های سوزنی چهار شاخه گاردان در اثر گریس کاری نکردن
- تعویض دنده معکوس در دور زیاد
- فشار آوردن به ماشین در جایی که بکسواد میکند.
دلایل لقی میل گاردان:
- خوردگی بوش ها
- گشاد شدن کاسه ساچمه
- خراب شدن چهار شاخه گاردان
- تاب برداشتن گاردان
- شکستن و ترک برداشتن گاردان
دلایل لقی کشویی گاردان:
- ایجاد صدا
- بریدن گاردان
- لقی گاردان
3 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
کارتون درسته،۱۰۰امتیاز مثبت برا تیم کارخان❤️
ممنون دوست عزیز.
عالی بود