سنسور ضربه(ks)knock sensor:
دراین مقاله به بررسی کامل ضربه نحوه عملکرد این سنسور و وظایف آن همچنین عیب یابی این قطعه باروش های گوناگون ازجمله تست با دستگاه دیاگ علام خرابی سنسور ونکات بسیار مهم تعمیراتی می پردازیم.
سنسور ضربه بر روی بلوکه موتور نصب می گردد تا کوبش موتور را حس کند . در ساختمان این سنسور ، پیزو الکتریک استفاده شده که ضربات و ارتعاشات را به ولتاژ تبدیل می کند و این ولتاژ را به کنترل یونیت موتور ارسال میکند و کنترل یونیت موتور از اطلاعات دریافتی از سنسورهای موقعیت میل لنگ و میل بادامک تشخیص می دهد کدام سیلندر کوبکش دارد و با ریتارد کردن زمان جرقه باعث اصلاح کوبش موتور می گردد.
و همچنین اگر ولتاژ خروجی سنسور ضربه از مقدار مجاز یکدفعه کاهش یابد کنترل یونیت کد خطای مرتبط با آن سنسور را می اندازد ، این کد خطا نشانگر این قضیه است که کوبش غیر منتظره ایی توسط سنسور یا کنترل یونیت موتور تشخیص داده شده است.
وظایف سنسور ضربه(KS):
این قطعه ضربات حاصل از احتراق زودرس(کوبش) و یا خودسوزی موتور به صورت سیگنال های الکتریکی بهECU ارسال می کند وECU با استفاده از اطلاعات دریافتی آوانس جرقه را به صورت صحیح تنظیم می کند.
محل قرارگیری سنسور ضربه:
روی پوسته بلوکی سیلندر و معمولاً در خودروهای چهار سیلندر بین سیلندر ۱ و ۲ قرار دارد.
نکته: معمولاً در موتورهایی که شش سیلندر یا بیشتر دارند از دو سنسور ضربه زنی جهت کنترل بهتر ضربه زنی موتور استفاده می شود.
ساختار داخلی سنسور ضربه:
این قطعه ساخته شده از یک پیزو الکتریک در داخل دوقاب مرتعش و چدنی قرار دارد.
شرح کار سنسور ضربه:
پدیده ضربه باعث کاهش کارایی و قدرت موتور و افزایش انرژی و فشار حرارتی می گردد. در نتیجه باعث به وجود آمدن فشار حرارتی زیاد روی واشر سرسیلندر، پیستون و اطراف سوپاپها شده، خسارات و آسیب دیدگی مکانیکی سیستم را به دنبال دارد. این پدیده وقتی به وجود می آید که مخلوط سوخت و هوای جدید در قسمت بالای سیلندر منفجر شود. این انفجار قبل از رسیدن جرقه شمع به وجود می آید. این احتراق ناخواسته را خودسوزی( مخلوط محترق نشده) می گویند. و وقتی که این حالت در یکی از از سیلندر رخ بدهد سنسور ضربه ارتعاشات و ضربه حاصل از پدیده خودسوزی به بلوکی سیلندر را حس کرده با ارسال یک ولتاژ حداکثری ECU را از این پدیده مطلع می گرداند.ECU با استفاده از اطلاعات دریافتی از این سنسور میزان آغاز جرقه موتور را کاهش داده و به موازات آن مخلوط سوخت و هوای غنی را برای جلوگیری از افزایش بیش از حد درجه حرارت گازهای خروجی اگزوز وارد سیلندر می کند.
مدار الکتریکی سنسور ضربه :
این سنسور دارای یک سوکت ۲ یا ۳ پایه می باشد:
پایه ۱: تغذیه۵+ولت پایه
۲: ارسال سیگنال پایه
۳: غلاف شیلد( پارازیت گیر یا نویز گیر)
روش های عیب یابی سنسور ضربه:
در صورتی خرابی قطعه ممکن است موتور با لرزش کار کرده و آمپر آب درجه حرارت بالایی را نشان دهد.
روش تست قطعه با دستگاه دیاگ:
دستگاه دیاگ را به خودرو متصل کرده و سوئیچ را باز میکنیم و وارد منوی دیدن کد خطا میشم اگر در حافظهECU خطایی در رابطه با این قطعه ثبت شده و آن را از نظر خطای لحظهای یا دائم بودن چک میکنیم اگر خطا لحظهای بوده خطا را پاک کرده و مشکل برطرف می شود اما اگر خطا به صورت دائمی باشد قطعه خراب بوده و آن را تعویض میکنیم.
این قطعه تست اهمی و ولتاژ ای ندارد.
4نکات مهم تعمیرات ای سنسور ضربه:
1.گشتاور سفت کردن پیچ این سنسور با ترک متر ۲.۲ کیلوگرم متر می باشد. 2.در اصل شل بودن پیچ سنسور چراغ اخطار عیب یابی سیستم روشن می ماند.
3.در خودروهای جدید برای تفکیک ضربات حاصل از خودسوزی موتور و ضربه های حاصل از لرزش خودرو در حین رانندگی سنسوری با کیفیت به نام سنسور شتاب سنج روی بدنه خودرو تعبیه شده است. تغییراتی که در هنگام رانندگی در جاده های ناهموار در دور موتور ایجاد می شود ممکن است به عنوان احتراق ناقص در سیلندر واگذار شود تفاوت میان تغییرات دور موتور به دلیل ناهمواری های جاده و احتراق ناقص توسط شتاب سنج تعیین می شود. شتاب سنج در شرایط نا هموار ایجاد موقتاً عملکرد شناسایی سنسور ضربه را غیرفعال می کند. 4.این قطعه سنسور کمکی ندارد
برای یادگیری کامل نحوه عملکرد، تست و عیب یابی کلیه قطعات سیستم سوخت رسانی می توانید از طریق این لینک پکیج عیب یابی حرفه ای سیستم سوخت رسانی کارخان را تهیه کنید.
روند عیب یابی در صورت دیدن خطای سنسور ناک
در صورت مشاهده ی کد خطای ضربه زنی یا ناک قبل از تعویض سنسور باید عوامل متعددی بررسی شود که به ترتیب در زیر، این موارد را ذکر می نماییم.
- ابتدا گشتاور پیچ سنسور ناک را بررسی کنید.
- اگر گشتاور پیچ سنسور ناک مناسب بود باید شیم یا فیلر سوپاپ ها را بررسی کنید.
- در صورت صحیح بودن شیم یا فیلر سوپاپ ها، تایم موتور را بررسی کنید.
- اگرتایم درست بود، سیم کشی را بررسی کنید.
- اگر هیچ کدام از موارد بالا مشکلی نداشتند و سالم بودند، خرابی سنسور ناک باعث ایجاد این کد خطا می شود.
5 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
شما خیلی خوبید
عاااااالی
سلام و درود فراوان و خسته نباشید خدمت شما بزرگان مجموعه آکادمی کارخان از شما بابت این نکات فنی آموزشی حیاتی بسیار سپاسگزارم.
درود بر شما ماشین من 206تیپ 6هستش خطای اتصال به زمین سنسور ناک میده و نوع خطا زده دائمی , پس از بررسی متوجه شدم سیم نوزگیر به کل قطع میباشد و فقط دوتا سیم اصلی وصل میباشد , حالا موندم سیم نوزگیر باید به کجا وصل بشه , ممنون میشم منو از این گرفتاری نجات بدید , با تشکر
سیم شیلد یا همون نویز گیر به منفی یا همون گراند باید متصل شود
با سلام و احترام، محل قرارگیری سنسور ناک در خودرو های ۴ سیلندر بین سیلندر ۲ و ۳ قرار میگیره.