انژکتور چیست و چگونه کار می کند؟
انژکتور، عملگری است که با دستور واحد کنترل الکترونیکی فعال شده و اجازه پاشش سوخت را میدهد. در سیستم تزریق غیرمستقیم، محل پاشش سوخت قبل از سوپاپ ورودی در منیفولد هوا است؛ و در سیستم تزریق مستقیم، نیز محل پاشش سوخت، درون سیلندر می باشد.
نحوۀ عملکرد انژکتور
در حالت عادی سوپاپ انژکتور توسط نیروی فنر بر روی نشیمنگاه مخروطی شکل خود فشار داده شده و بدین ترتیب بنزینی از انژکتور عبور نمی کند.
هنگامی که واحد کنترل الکترونیکی (ECU)، دستور پاشش سوخت را صادر می کند، یکی از دو پایه انژکتور به بدنه وصل میشود، از آنجایی که پایه دیگر انژکتور، از طریق رله اصلی به برق مثبت متصل است، جریان برق از سلونوئید انژکتور عبور کرده و سولونوئید مغناطیسی میشود. با مغناطیس شدن سلونوئید و غلبه نیروی مغناطیس بر نیروی فنر، سوپاپ انژکتور تقریباً به اندازۀ 0.1 میلی متر از جای خود بلند شده و اجازۀ پاشش سوخت را می دهد.
هنگامی که سوپاپ انژکتور از جای خود بلند شود، پاشش سوخت آغاز میشود. با توجه به نوع خودرو، تعداد سیلندر، دور موتور، بار موتور، نحوه شتاب گیری و عوامل دیگر در حد چند میلی ثانیه (بین 1تا 6میلی ثانیه در شرایط معمول و 40 میلی ثانیه در شرایط شتاب گیری سریع) سوخت با فشار تقریبی3 بار (44Psi تا 50Psi) پاشیده میشود. به دلیل وجود هوا در اطراف انژکتور در هنگام پاشش سوخت، سوخت به خوبی اتمیزه شده و با هوا مخلوط میشود و نسبت اختلاط سوخت و هوا مناسب تر صورت می گیرد.
ساختار داخلی انژکتور
انژکتوز از قطعاتی همچون: فیلتر سوخت، سولنوئید، سوپاپ، فنر، مجاری ورودی و خروجی و … تشکیل شده است. در شکل زیر نمای برش خوردۀ انژکتور همراه با اسامی قطعات آن نمایش داده شده است.
علائم خرابی انژکتور
انژکتور یک قطعه مصرفی است و طبیعتاً پس از مدتی بنا به میزان کارکرد خودرو، نحوه رانندگی و کیفیت سوخت مورد استفاده، ممکن است دچار مشکلاتی شود. یکی از شایع ترین مشکلاتی که معمولاً برای این قطعه اتفاق می افتد، گرفتگی آن بر اثر وجود ذرات موجود در سیستم سوخت رسانی است. گاهی اوقات استفاده از سوخت های بی کیفیت یا وجود رسوبات موجود در باک می تواند در مسیر سوزن انژکتور قرار گرفته و پاشش سوخت را دچار وقفه یا ایراد کند.
خرابی سوزن (سوپاپ) انژکتور به عنوان قسمت مهمی از قطعه انژکتور، می تواند باعث ایجاد لرزش، ضربه و صدا در خودرو شود؛ چرا که فرآیند احتراق در موتور به درستی انجام نمی شود. همچنین ممکن است هنگام فشردن بیشتر پدال گاز، خودرو شتاب و عملکرد مناسبی از خود نشان ندهد.
کاهش قدرت موتور یا ریپ زدن آن در هنگام افزایش فشار به پدال گاز نیز می تواند از علائم خرابی انژکتور خودرو باشد. در برخی مواقع وجود ایراد در این سیستم منجر به لرزش و خاموش شدن موتور در هنگام کار کردن درجای خودرو یا حتی دور موتورهای پایین شود.
وجود هر گونه ایرادی در انژکتور یا سوزن انژکتور خودرو رابطه مستقیمی با میزان مصرف سوخت و همین طور میزان آلایندگی های خودرو خواهد داشت.
روش تست انژکتور
بهترین روش برای تست انژکتور، استفاده از دستگاه انژکتور شوی می باشد، به دلیل این که توسط دستگاه انژکتور شوی میزان و شکل پاشش سوخت و همچنین نشتی آن را بررسی نمود.
در روش دیگر می توان، دستگاه دیاگ را به خودرو متصل کرد و وارد تست عملگرها شد، با ورود به قسمت انژکتور بر روی شماره انژکتور مورد نظر کلیک کرد؛ باید صدای کار کردن انژکتور انتخابی به گوش برسد اگر کار نکرد به کمک روش تست اهمی و با در نظر گرفتن میزان تعیین شده در دفترچه تعمیرات مخصوص خودرو اقدام کنید. البته قبل از این کار باید در حالت موتور خاموش از رسیدن ولتاژ مثبت از رله دوبل و ولتاژ منفی از ECU مطمئن شوید.
دیدگاهتان را بنویسید