سبد خرید 0
  • خانه
  • دوره های آموزشیداغ
    • دسته بندی ها
      • سرویس و نگهداری
      • کارشناسی خودرو
      • دیاگ و عیب یابی
      • برق خودرو
      • کتاب
      • مدرسه و دانشگاه
    • نگهداری حرفه ای خودرو
    • دوره عیب یابی حرفه ای سیستم سوخت رسانی
    • دوره سوخت رسانی پیشرفته هیوندای وکیا
    • دوره جامع ریمپ خودروهای ایرانی
  • وبلاگ
  • مدرسان
آکادمی آموزشی کارخان

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:60)

ثبت نام

یک رمز به نشانی ایمیل شما فرستاده خواهد شد.

جهت تایید ثبت نام برای شما یک پیامک ارسال خواهد شد.

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:60)
  • 02191035800
  • info@carkhan.ir
  • لیست علاقه مندی ها
0
آکادمی آموزشی کارخان
  • خانه
  • دوره های آموزشیداغ
    • دسته بندی ها
      • سرویس و نگهداری
      • کارشناسی خودرو
      • دیاگ و عیب یابی
      • برق خودرو
      • کتاب
      • مدرسه و دانشگاه
    • نگهداری حرفه ای خودرو
    • دوره عیب یابی حرفه ای سیستم سوخت رسانی
    • دوره سوخت رسانی پیشرفته هیوندای وکیا
    • دوره جامع ریمپ خودروهای ایرانی
  • وبلاگ
  • مدرسان
آخرین اطلاعیه ها
جهت نمایش اطلاعیه باید وارد سایت شوید
شروع کنید
0

وبلاگ

آکادمی آموزشی کارخانمقالاتمطالب آموزشیسوخت رسانیسنسور ضربه(ks)knock sensor:

سنسور ضربه(ks)knock sensor:

28 تیر 1401
ارسال شده توسط امیرحسین مرادی لیلستانی
سوخت رسانی, مطالب آموزشی
سنسور ضربه

دراین مقاله به بررسی کامل ضربه نحوه عملکرد این سنسور و وظایف آن همچنین عیب یابی این قطعه باروش های گوناگون ازجمله تست با دستگاه دیاگ علام خرابی سنسور ونکات بسیار مهم تعمیراتی می پردازیم.

سنسور ضربه بر روی بلوکه موتور نصب می گردد تا کوبش موتور را حس کند . در ساختمان این سنسور ، پیزو الکتریک استفاده شده که ضربات و ارتعاشات را به ولتاژ تبدیل می کند و این ولتاژ را به کنترل یونیت موتور ارسال میکند و کنترل یونیت موتور از اطلاعات دریافتی از سنسورهای موقعیت میل لنگ و میل بادامک تشخیص می دهد کدام سیلندر کوبکش دارد و با ریتارد کردن زمان جرقه باعث اصلاح کوبش موتور می گردد.
و همچنین اگر ولتاژ خروجی سنسور ضربه از مقدار مجاز یکدفعه کاهش یابد کنترل یونیت کد خطای مرتبط با آن سنسور را می اندازد ، این کد خطا نشانگر این قضیه است که کوبش غیر منتظره ایی توسط سنسور یا کنترل یونیت موتور تشخیص داده شده است.

نمای از ساختمان سنسور ضربه
نمای از ساختمان سنسور ضربه

وظایف سنسور ضربه(KS):

این قطعه ضربات حاصل از احتراق زودرس(کوبش) و یا خودسوزی موتور به صورت سیگنال های الکتریکی بهECU ارسال می کند وECU با استفاده از اطلاعات دریافتی آوانس جرقه را به صورت صحیح تنظیم می کند.

محل قرارگیری سنسور ضربه:

روی پوسته بلوکی سیلندر و معمولاً در خودروهای چهار سیلندر بین سیلندر ۱ و ۲ قرار دارد.

محل قرار گیری سنسور ضربه درموتور های4سیلندر
محل قرار گیری سنسور ضربه درموتور های4سیلندر

نکته: معمولاً در موتورهایی که شش سیلندر یا بیشتر دارند از دو سنسور ضربه زنی جهت کنترل بهتر ضربه زنی موتور استفاده می شود.

محل قرار گیری سنسور ضربه درموتور های 6و8 سیلندر
محل قرار گیری سنسور ضربه درموتور های 6و8 سیلندر

ساختار داخلی سنسور ضربه:

این قطعه ساخته شده از یک پیزو الکتریک در داخل دوقاب مرتعش و چدنی قرار دارد.

اجزای تشکیل دهنده سنسور ضربه
اجزای تشکیل دهنده سنسور ضربه

شرح کار سنسور ضربه:

پدیده ضربه باعث کاهش کارایی و قدرت موتور و افزایش انرژی و فشار حرارتی می گردد. در نتیجه باعث به وجود آمدن فشار حرارتی زیاد روی واشر سرسیلندر، پیستون و اطراف سوپاپها شده، خسارات و آسیب دیدگی مکانیکی سیستم را به دنبال دارد. این پدیده وقتی به وجود می آید که مخلوط سوخت و هوای جدید در قسمت بالای سیلندر منفجر شود. این انفجار قبل از رسیدن جرقه شمع به وجود می آید. این احتراق ناخواسته را خودسوزی( مخلوط محترق نشده) می گویند. و وقتی که این حالت در یکی از از سیلندر رخ بدهد سنسور ضربه ارتعاشات و ضربه حاصل از پدیده خودسوزی به بلوکی سیلندر را حس کرده با ارسال یک ولتاژ حداکثری ECU را از این پدیده مطلع می گرداند.ECU با استفاده از اطلاعات دریافتی از این سنسور میزان آغاز جرقه موتور را کاهش داده و به موازات آن مخلوط سوخت و هوای غنی را برای جلوگیری از افزایش بیش از حد درجه حرارت گازهای خروجی اگزوز وارد سیلندر می کند.

مدار الکتریکی سنسور ضربه :

این سنسور دارای یک سوکت ۲ یا ۳ پایه می باشد:

پایه ۱: تغذیه۵+ولت پایه

۲: ارسال سیگنال پایه

۳: غلاف شیلد( پارازیت گیر یا نویز گیر)

پایه های سنسور ضربه

روش های عیب یابی سنسور ضربه:

در صورتی خرابی قطعه ممکن است موتور با لرزش کار کرده و آمپر آب درجه حرارت بالایی را نشان دهد.

روش تست قطعه با دستگاه دیاگ:

دستگاه دیاگ را به خودرو متصل کرده و سوئیچ را باز میکنیم و وارد منوی دیدن کد خطا میشم اگر در حافظهECU خطایی در رابطه با این قطعه ثبت شده و آن را از نظر خطای لحظه‌ای یا دائم بودن چک میکنیم اگر خطا لحظه‌ای بوده خطا را پاک کرده و مشکل برطرف می شود اما اگر خطا به صورت دائمی باشد قطعه خراب بوده و آن را تعویض میکنیم.

این قطعه تست اهمی و ولتاژ ای ندارد.

4نکات مهم تعمیرات ای سنسور ضربه:

1.گشتاور سفت کردن پیچ این سنسور با ترک متر ۲.۲ کیلوگرم متر می باشد. 2.در اصل شل بودن پیچ سنسور چراغ اخطار عیب یابی سیستم روشن می ماند.
3.در خودروهای جدید برای تفکیک ضربات حاصل از خودسوزی موتور و ضربه های حاصل از لرزش خودرو در حین رانندگی سنسوری با کیفیت به نام سنسور شتاب سنج روی بدنه خودرو تعبیه شده است. تغییراتی که در هنگام رانندگی در جاده های ناهموار در دور موتور ایجاد می شود ممکن است به عنوان احتراق ناقص در سیلندر واگذار شود تفاوت میان تغییرات دور موتور به دلیل ناهمواری های جاده و احتراق ناقص توسط شتاب سنج تعیین می شود. شتاب سنج در شرایط نا هموار ایجاد موقتاً عملکرد شناسایی سنسور ضربه را غیرفعال می کند. 4.این قطعه سنسور کمکی ندارد

برای یادگیری کامل نحوه عملکرد، تست و عیب یابی کلیه قطعات سیستم سوخت رسانی می توانید از طریق این لینک پکیج عیب یابی حرفه ای سیستم سوخت رسانی کارخان را تهیه کنید.

روند عیب یابی در صورت دیدن خطای سنسور ناک

در صورت مشاهده ی کد خطای ضربه زنی یا ناک قبل از تعویض سنسور باید عوامل متعددی بررسی شود که به ترتیب در زیر، این موارد را ذکر می نماییم.

  • ابتدا گشتاور پیچ سنسور ناک را بررسی کنید.
  • اگر گشتاور پیچ سنسور ناک مناسب بود باید شیم یا فیلر سوپاپ ها را بررسی کنید.
  • در صورت صحیح بودن شیم یا فیلر سوپاپ ها، تایم موتور را بررسی کنید.
  • اگرتایم درست بود، سیم کشی را بررسی کنید.
  • اگر هیچ کدام از موارد بالا مشکلی نداشتند و سالم بودند، خرابی سنسور ناک باعث ایجاد این کد خطا می شود.
کد های خطا سنسور ضربه
کد های خطا سنسور ضربه
جدیدتر سنسور موقعیت دریچه گاز(TPS) Throttle position sensor:

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
پشتیبانی
دسته‌ها
  • اخبار خودرو
  • انتــــــــــــقال قدرت
  • تکنولوژی
  • توربو شارژ
  • خبر خارجی
  • خبر داخلی
  • دیاگ و عیب یابی
  • سوخت رسانی
  • فنی و نگهداری
  • مطالب آموزشی
  • مولد قدرت (موتور)
  • هدایت، شاسی و تعلیق
برچسب‌ها
Turbo charge توربو توربوشارژر عملکرد توربو چیست معنی توربو چیست
  • محبوب
  • جدید
  • دیدگاه ها
پشتیبانی

ما در آکادمی کارخان سعی داریم که برترین دوره های آموزشی تعمیر و نگهداری خودرو را ارائه کنیم.

تماس با ما
  • تهران، پیکان شهر - جنب باغ گیاه شناسی- مرکز فناوری خودرو (کویکا)
  • 02144782115-02128420644-02191035800
شبکه های اجتماعی

کارخان را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

© 1401 - هرگونه کپی برداری از محتوای دوره ها تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://carkhan.ir/?p=3940
ورود به سیستم ×
کد تایید
لطفاً کد تأیید ارسال شده به آن را تایپ کنید
ارسال
ورود با کد یکبارمصرف
واتساپ
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)
آیا حساب کاربری ندارید؟
نام‌نویسی

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:60)
برگشت به صفحه ورود به سایت
  • (+98) جمهوری اسلامی ایران
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.