ترمز کاسه ای چیست؟ + انواع ترمز کاسه ای
ترمزکاسه ای و انواع ان -آخرین جزء از سیستم ترمز هیدرولیکی، ترمز چرخ است. فشار هیدرولیک وارد شده به این سیستم توسط سیلندر و پیستون چرخ به نیروی فشاری تبدیل می شود. این نیرو نیز با فشردن لنت ها به دیسک ترمز یا کاسه چرخ اصطکاک ایجاد می کند و باعث کاهش سرعت چرخ ها و نهایتاً کاهش سرعت خودرو می شود.
در این مقاله ما در تیم کارخان انواع ترمز کاسه ای و مزایا و معایب آن ها را ر بررسی می کنیم، پس همراه ما باشید.
مکانیزم ترمز کاسه ای (Drum Brake)
در این نوع مکانیزم ترمز، درام یا کاسه چرخ همراه با چرخ دوران می کند. با اعمال فشار هیدرولیک به پیستون سیلندر چرخ ها، نیرویی تولید میشود که این نیرو به کفشک ها اعمال می گردد؛ با اعمال نیرو به کفشک لنت های روی کفشک با کاسه چرخ درگیر می شوند و با تولید نیروی اصطکاک سرعت کاسه چرخ و در نهایت سرعت خودرو کاهش می یابد.
اجزای اصلی ترمز کاسه ای
برخی از اعضای مهم این مکانیزم ترمز به شرح زیر است :
- صفحۀ موسوم به طبق ترمز که به سیستم تعلیق پیچ میشود.
- کفشک های ترمز که روی آنها لنت ترمز پرچ یا چسبیده می شود و توسط پین و فنر به طبق متصل میشوند.
- سیلندر ترمز چرخ که بین دو کفشک قرار می گیرد و به طبق ترمز پیچ میشود.
- به منظور برگشت کفشک ها به موقعیت اولیه خود پس از پایان عملیات ترمزگیری از دو عدد فنر برگرداننده بین دو کفشک استفاده میشود.
- سایر قطعات عبارتند از پیچ رگلاژ اتوماتیک، اهرم رابط ترمز دستی و …
مزایا و معایب سیستم ترمز کاسه ای
به طور کلی می توان مزایا و معایب سیستم های کفشکی (کاسه ای) را به صورت زیر بیان نمود:
- مزایای ترمر کاسه ای
۱-خاصیت قلاب کنندگی، که باعث افزایش نیروی ترمزی می شود.
۲-ساده تر و کم هزینه بودن نصب سیستم ترمز دستی.
- معایب ترمز کاسه ای
آزاد شدن چرخ ها پس از رها کردن پدال ترمز، به دلیل خاصیت قلاب کنندگی به تاخیر می افتد.
۲-انتقال حرارت به دلیل تماس مستقیم نداشتن لنت ها با جریان هوا ضعیف صورت میگیرد.
۳-نیروی ترمزی در ترمزگیری های طولانی و پی در پی کاهش می یابد.
۴-نیاز به تنظیم مستمر فاصله ای بین لنت و کاسه چرخ (رگلاژ ترمز) می باشد.
انواع مکانیزم ترمز کاسه ای
مکانیزم ترمز کاسه ای به طور کلی به سه نوع زیر تقسیم می شوند:
- سیستم ترمز کاسه ای سیمپلکس (Simplex Drum Brake)
- سیستم ترمز کاسه دوپلکس (Duplex Drum Brake)
- سیستم ترمز کاسه ای سرِوو (Servo Drum Brake)
مکانیزم ترمز کاسه ای سیمپلکس
در این نوع مکانیزم ترمز از یک سیلندر دو کاره و یک تکیه گاه ثابت استفاده می شود. با اعمال فشار هیدرولیک از طریق مجرای ورودی سیلندر به پشت پیستون ها، پیستون ها در جهت خلاف یکدیگر به سمت کفشک ها حرکت می کنند. این عمل باعث درگیری لنت های کفشک ها با کاسه چرخ و ایجاد اصطکاک بین آنها می شود؛ از این رو سرعت چرخ و سرعت خودرو کاهش می یابد. با رها کردن پدال ترمز و حذف نیروی هیدرولیک، فنرهای برگرداننده کفشک ها را به حالت عادی خود باز می گردانند.
اعمال نیروی عکس العملی به کفشکی که رو به سمت جلوی خودروست، باعث میشود که این کفشک به سمت کاسه چرخ فشرده شود (یا به اصطلاح قلاب کند) و تمایل دارد که همراه کاسه چرخ حرکت نماید. این نیرو به نیروی هیدرولیک پیستون ها کمک می کند و در نتیجه نیروی فشاری لنت به کاسه افزایش می یابد؛ این افزایش نیرو را نیروی قلاب کنندگی یا نیروی خود زایی می گویند. از این رو این کفشک فشاری یا محرک نامیده میشود.
از طرفی در کفشکی که رو به سمت عقب خودروست، نیروی قلاب کنندگی برخلاف نیروی هیدرولیک عمل می کند و تمایل دارد کفشک را از کاسه چرخ جدا کند؛ از این رو نیروی هیدرولیکی اعمالی به کفشک را کاهش می دهد. این کفشک، کفشک کششی یا متحرک نامیده می شود.
نکته : هرگاه جهت چرخش چرخ عکس شود، نامگذاری کفشک ها نیز عکس می گردد.
با توجه به اینکه خودرو بیشتر رو به جلو حرکت می کند و به دلایل گفته شده، سایش کفشک فشاری بیشتر از کفشک کششی است و این یکی از عیوب کفشک بندی نوع سیمپلکس به شمار می آید.
ضریب افزایش نیرو در این نوع کفشک بندی در حدود ۲ می باشد و بیشتر مربوط به کفشک فشاری ست. امروزه بهدلیل نصب سادهتر ترمز دستی بر روی این مکانیزم ترمز و کم بودن هزینه طراحی و تولید آن، از این نوع کفشک بندی در چرخ های عقب خودرو های ارزان قیمت استفاده می شود.
مکانیزم ترمز کاسه ای دوپلکس
در این نوع کفشک بندی از دو سیلندر که یکی در قسمت بالای طبق ترمز و دیگری در قسمت پایین آن قرار دارد، استفاده می شود.
در مکانیزم کفشک بندی دوپلکس از دو سیلندر تک پیستونۀ چرخ در بالا و پایین کفشک ها استفاده شده است. با توجه به توضیحات ذکر شده در کفشک بندی نوع سیمپلکس به دلیل اینکه در هنگام حرکت رو به جلوی خودرو، هردو کفشک فشاری یا محرک اند، نیروی قلاب کنندگی آنها به نیروی هیدرولیک سیستم ترمز اضافه می شود که باعث بالا رفتن ضریب افزایش نیرو در حدود ۳ می گردد.
در این نوع کفشک بندی هرگاه جهت دوران چرخ عکس شود، هر دو کفشک کششی (متحرک) میشوند و نیروی ترمزی به شدت افت مینماید، که عیب اصلی این نوع کفشک بندی ست. این نوع کفشک بندی بیشتر در وانت های نیمه سنگین کاربرد دارد.
مکانیزم ترمز کاسه ای سروو
این نوع کفشک بندی از نظر ظاهر مانند نوع سیمپلکس است، با این تفاوت که در این مکانیزم، تکیه گاه کفشک ها در قسمت پایین ثابت نبوده و شناور است و توسط یک میلۀ رابط، که طول آن برای رگلاژ کفشک ها نیز قابل تنظیم است، به یکدیگر متصل می شوند. به منظور کنترل چرخش لنت ها، در قسمت بالای طبق نیز از یک تکیه گاه ثابت (پین کنترل گشتاور) استفاده می شود. در هنگام ترمز گیری با استفاده از تکیه گاه شناور نیروی قلاب کنندگی کفشک فشاری به کفشک کششی انتقال می یابد و در نتیجه باعث می شود که نیروی اعمالی کفشک کششی به کاسه نیز افزایش یابد. ضریب افزایش نیرو در این مکانیزم حدود ۵ است. این حالت در حرکت رو به عقب نیز اتفاق میافتد که از محاسن این نوع کفشک بندی محسوب می گردد.
دیدگاهتان را بنویسید