آشنایی با ترمز دیسکی و انواع آن
برای کاهش سرعت، متوقف کردن و حفظ حالت سکون خودرو از سیستم ترمز استفاده می شود.
این سیستم با ایجاد نیروی اصطکاک توسط لنت ها، سرعت چرخ های در حال گردش خودرو را کاهش می دهد و بدین ترتیب باعث کاهش سرعت خودرو و یا توقف کامل آن می گردد.
سیستم ترمز از مکانیزم های مختلفی برای متوقف کردن خودرو استفاده می کند که در زیر به شرح آن ها می پردازیم.
مکانیزم ترمز دیسکی (Disc Brake)
در این نوع مکانیزم ترمز، با اعمال فشار هیدرولیک به پیستون های سیلندر چرخ و حرکت آنها به سمت بیرون به لنت ها نیرو اعمال می شود؛ در نتیجه لنت ها با دیسک ترمز درگیر می شوند و نیروی اصطکاک ناشی از این درگیری باعث کاهش سرعت دیسک چرخ و در نهایت کاهش سرعت خودرو می گردد.
به طور کلی ترمز دیسکی از قطعات ذیل تشکیل می شود:
۱-سیلندر و پیستون هیدرولیک، که کالیپر نامیده می شود
۲-دو عدد لنت که در دو سمت دیسکترمز واقع شده اند
۳-دیسک ترمز که به تایر وصل است و همراه با آن دوران می کند
مزایا و معایب مکانیزم ترمز دیسکی
- مزایا
۱-تاخیر کم در شروع فرآیند ترمزگیری، به دلیل فاصله کم لنت تا دیسک
۲-انتقال حرارت بالا و عملکرد بهتر در ترمز های طولانی و پی در پی به دلیل اینکه دیسک با هوا در ارتباط است
۳-نداشتن خاصیت قلاب کنندگی، که باعث می شود با رها کردن پدال ترمز، عمل ترمز گیری به صورت آنی خاتمه پذیرد
۴-ایجاد صدای کمتر در حین عملکرد، نسبت به ترمز کاسه ای
۵-حساسیت کمتر در مقابل ساییدگی لنت، به دلیل نیاز نداشتن به رگلاژ
۶-وزن کمتر، به دلیل داشتن قطعات کمتر
- معایب
۱-نیاز داشتن به نیروی بیشتر برای ترمز گیری، به دلیل پایین بودن ضریب افزایش نیرو و نبودن خاصیت قلاب کنندگی
۲-حساسیت بالای ترمز در مقابل رطوبت، گرد و غبار و غیره، به دلیل تماس مستقیم با هوای محیط
۳-پیچیدگی و مشکل بودن نصب ترمز دستی بر روی این نوع مکانیزم ترمز
۴-بالا بودن قیمت تمام شده
انواع ترمز دیسکی
مکانیزم ترمز دیسکی در دو نوع با کالیپر ثابت و کالیپر شناور در خودرو مورد استفاده قرار میگیرد.
- ترمز دیسکی کالیپر ثابت
این نوع مکانیزم ترمز معمولاً دارای دو یا چهار پیستون است. پس از اعمال نیروی پای راننده به پدال ترمز نیروی هیدرولیک جاب جا شده و پیستون های ترمز چرخ را به سمت بیرون حرکت می دهد و در نتیجه لنت را به سطوح اصطکاکی دیسک ترمز فشار میدهند و به این صورت سرعت خودرو کاهش مییابد.
نکته: در این مکانیزم ترمز، کالیپر کاملاً ثابت بوده و لنت ها توسط پیستون ها جابجا می شوند.
- مکانیزم ترمز دیسکی با کالیپر شناور
در این نوع مکانیزم از یک پیستون استفاده شده است. با اعمال نیرو به پدال ترمز، مایع هیدرولیک وارد سیلندر کالیپر میشود و به پیستون نیرو اعمال میکند؛ پیستون نیز نیرو را به لنت داخل اعمال می نماید.
با درگیر شدن لنت داخلی با دیسک ترمز، فشار هیدرولیک اعمالی به پیستون و سیلندر کالیپر، باعث حرکت کالیپر بر خلاف جهت حرکت پیستون بر روی پین های راهنما شده که این امر باعث درگیر شدن لنت خارجی با دیسک ترمز میشود. تماس لنت ها با دیسک باعث تولید نیروی اصطکاک بین لنت و دیسک و بنابراین کاهش تدریجی سرعت خودرو می شود.
دیدگاهتان را بنویسید