آشنایی با سیستم کلاچ و علائم خرابی
سیستم کلاچ مکانیزمی است که وظیفة قطع و وصل دور و گشتاور انتقالی از موتور به گیربکس را برعهده دارد و قادر است این عمل را در شرایط مختلف رانندگی و تمامی دور های موتور انجام دهد.
سیستم کلاچ اصطکاکی خشک تک صفحه ای معمولاً در خودروهای که مجهز به جعبه دندة (گیربکس) دستی هستند، مورد استفاده قرار میگیرد.
نحوه عملکرد سیستم کلاچ
سیستم کلاچ وظیفه ی قطع و وصل نیرو و گشتاور بین موتور و گیربکس را برعهده دارد. با فشار دادن پدال کلاچ نیروی پای راننده به دوشاخه کلاچ منتقل شده و دو شاخه کلاچ از طریق بلبرینگ کلاچ، به فنرهای دیافراگمی دیسک کلاچ نیرو وارد می کند و قطعه دیسک و صفحه از فلایویل جدا شده و دیگر توان موتور به جعبه دنده منتقل نمی شود و به این صورت زمان تعویض دنده فرا می رسد. هر زمان که راننده پدال کلاچ را رها می کند، فشار از روی فنرهای دیافراگمی برداشته شده و دیسک کلاچ، صفحه کلاچ را بر روی سطح اصطکاکی فلایویل فشار می دهد و به این صورت توان از موتور به جعبه دنده منتقل می شود.
وظایف سیستم کلاچ
۱-در زمان استارت زدن با کلاچ گرفتن، بار سیستم انتقال قدرت از روی موتور برداشته می شود و موتور به راحتی روشن می شود.
۲-هنگام تعویض دنده با گرفتن کلاچ، توان تولیدی موتور به جعبه دنده منتقل نمی شود و امکان تعویض دنده فراهم میگردد.
۳-در زمان توقف خودرو، در صورتی که خودرو در دنده قرار داشته باشد با کلاچ گرفتن از خاموش شدن خودرو جلوگیری می شود.
۴- حرکت آرام و تدریجی در هنگام شروع به حرکت خودرو توسط مجموعه ی کلاچ امکان پذیر می شود.
قطعات سیستم کلاچ
به طور کلی مجموعه کلاچ از ۴ بخش اصلی تشکیل می شود که این چهار بخش عبارتند از:
۱-صفحه کلاچ
۲-مجموعه دیسک کلاچ
۳-دو شاخه کلاچ و بلبرینگ کلاچ
۴-فلایویل که داری سطح اصطکاکی می باشد و مجموعه دیسک کلاچ به وسیله پیچ به آن وصل می شود و همراه با آن به گردش در می آید.
عمر مجموعه کلاچ
عمر عادی دیسک و صفحه حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر می باشد؛ البته این عمر رابطه مستقیم با نحوة رانندگی دارد. به عنوان مثال خودرویی کهبیشتر درون شهر تردد می کند و در اکثر مواقع در ترافیک قرار دارد، عمر صفحه کلاچ کمتری دارد و بر عکس، خودرویی که بیشتر در بیرون شهر تردد می کند، عمر صفحه کلاچ بیشتری دارد. همچنین برخی از عادات غلط رانندگی مانند نیم کلاچ کردن، تعویض دنده با سرعت بالا و برداشتن پا از روی پدال کلاچ به سرعت،قراردادن پا بر روی پدال کلاچ در مواقع غیر ضرور و … باعث کاهش عمر کلاچ می شوند.
علائم خرابی سیستم کلاچ
۱-بد جا رفتن دنده یک و دنده عقب
۲-لرزش هنگام رها کردن کلاچ
۳-کم شدن کشش و قدرت خوردو
۴-به حرکت درآمدن خودرو در دنده دو
۵-سفت شدن پدال کلاچ
دیدگاهتان را بنویسید