سنسور موقعیت میل سوپاپ
ما دراین مقاله به بررسی کامل سنسور میل سوپاپ شرح کار و وظایف آن،محل قرارگیری،ساختار داخلی،مدار های الکتریکی، روش عیب یابی وتست این سنسور و همچنین نکات مهم تعمیراتی درمورد این قطعه می پردازیم.
وظایف سنسور میل سوپاپ (camshaft position sensor)
ECU با استفاده از اطلاعات دریافتی از این سنسور موارد زیر را کنترل می کند.:
1. تفکیک موقعیت سیلندر ۱ در نقطه مرگ بالا نسبت به موقعیت اندازه گیری شده توسط سنسور دور موتور
2. کوئل و انژکتور را کنترل میکند تا در مدترتیبی( سیلندر به سیلندر) عمل کند.
3. مقدار آوانس جرقه سیلندر ها را برای از بین بردن پدیده ضربه یا کوبش کاهش می دهد.
4. سیلندر ها را برای جرقه زنی مناسب در مرحله احتراق شناسایی میکند.
5. احتراق های ناقص را مشخص می کند
محل قرار گیری سنسور میل سوپاپ:
این سنسور روی سرسیلندر و مقابل سطح شاخص میل سوپاپ ودر برخی خودرو های وارداتی روی درب سوپاپ قرار دارد.
سنسور میل سوپاپ در مجاورت میل سوپاپ قرار دارد،محل های قرار گیری این سنسور می تواند روی سرسیلندر،بلوک سیلندر ودرب سوپاپ باشد.
ساختار داخلی سنسور میل سوپاپ:
این سنسور شامل یک المنت سنسور هال و یک قطعه نیمه هادی می باشد که جریان از آن عبور می کند.
شرح کار سنسور میل سوپاپ:
سنسور موقعیت میل سوپاپ از نوع اثر هال(hall type) می باشد و موقعیت میل سوپاپ را توسط اثر هال اندازه میگیردECM میتواند موقعیت پیستون درسیلندر1 را تشخیص دهداما با این اطلاعات، مشخص نمی گردد که دقیقا مرحله تراکم تراکم سیلندر ۱ چه زمانی می باشد لذا در این سنسور موقعیت میل لنگ به کمک آماده و مراحل تراکم سیلندر یک برای زمان جرقه صحیح به ECMگزارش می دهد.
اطلاعات سنسور میل سوپاپ در صورت بروز مشکل در سیگنال سنسور دور موتور به عنوان سیگنال دور موتور درECM مورد استفاده قرار می گیرد.
این سنسور بااثر الکترومغناطیسی هال کار میکند. به این ترتیب که هرگاه جریان در داخل این سنسور توسط یک میدان مغناطیسی منحرف شود، ولتاژ دو سر سنسور تغییر کرده، باعث ایجاد پالسهای مربعی شکل می شود. هرگاه برآمدگی انتهای میل سوپاپ از برابر این سنسور عبور کند. به علت ولتاژ منفی سطح فلز، میدان مغناطیسی تغییر کرده و سیگنال ارسال شده بهECUصفر می شود.در زمان که برآمدگی میل سوپاپ روبه روی سنسور قرار ندارد، سیگنال ارسال شده به ایسیو 12ولت می باشد.
پس این سنسور با ارسال سیگنال های مربعی شکل، به ایسیو زمان دقیق نقطه مرگ بالای سیلندر ۱ را خبر می دهد.
دراکثر خودروهای قدیمی از سنسور آنالوگ که موج سینوسی دارند استفاده می کنند. امادر خودروهای امروز سنسور ها اثر هال (hall type)ودیجیتالی به صورت (0،1) ویا(ON & OFF)کار می کنند.
درشکل زیر ارسال سگینال با دامنه های مربعی شکل به ایسیو مشاهد می نمایید.
مدارهای سنسورمیل سوپاپ الکتریکی:
این سنسور دارای یک سوکت سه پایه می باشد.
پایه۱: تغذیه ولتاژ 12v+ یا 5v+
پایه ۲: ارسال سیگنال با دامنه مربعی شکل
پایه۳: سیم اتصال بدنه(اتصال منفی)
روش های عیب یابی:
شناسایی عیب هایی که در صورت خرابی قطعه در خودرو به وجود می آید: در صورت خرابی این سنسور خودرو ریتارد کار می کندبا کمی ریپ.
روش تست سنسور میل سوپاپ:
برای عیب یابی این قطعه توسط دستگاه دیاگ ابتدا دستگاه را به خودرو وصل کرده و سپس خودرو را روشن می نماییم وارد قسمت پارامتر ها شده و مقدار آوانس جرقه را مطابق عدد اعلام شده در دفترچه راهنما مقایسه می کنیم.
اگر مقدار آوانس جرقه از مقدار استاندارد کمتر باشد یعنی ریتارد باشد ممکن است علت این عیب خرابی سنسور موقعیت میل سوپاپ ها باشد. با استفاده از دستگاه دیاگ وارد منو دیدن کد خطا می شویم در صورت خرابی قطعه کد خطا به صورت لحظهای(I) و یا دائمی(p) در حافظه ایسیو ثبت می گردد.
اگر خطا به صورت لحظهای بوده که خود خطا را پاک کرده و دوباره کد خطا را چک می کنیم. باید از حافظه ایسیو پاک شده باشد. اگر خطا به صورت دائمی بوده ابتدا سوکت قطعه را از نظر تمیزی و سولفاته نداشتن و محکم بودن چک می کنیم.
برای یادگیری کامل نحوه عملکرد، تست و عیب یابی کلیه قطعات سیستم سوخت رسانی می توانید از طریق این لینک پکیج عیب یابی حرفه ای سیستم سوخت رسانی کارخان را تهیه کنید.
⛔نکات مهم تعمیراتی:
به صورت کلی از این سنسور برای سیستم های انژکتوری ترتیبی استفاده می شود در صورت خرابی این سنسور پاشش سوخت از حالت ترتیبی به حالت پاشش سوخت نیمه ترتیبی تبدیل می شود و مصرف سوخت بالا می رود.
این سنسور سرویس خاصی ندارد. سنسور کمکی این قطعه سنسور دور موتور می باشد.
در بعضی مواقع فیلر نبودن صحیح سوپاپ باعث ایجاد آوانس جرقه ریتارد و منفی در سیستم انژکتوری می شود. که این عیب را باید از عیب درست کار نکردن سنسور موقعیت میل سوپاپ جداکرد.
سنسور موقعیت میل سوپاپ یا میل بادامک تست اهمی ولتاژی خاصی ندارد.
آوانس جرقه بر اساس موارد زیر تعیین می گردد:
1.دور موتور 2.بار موتور 3. دمای موتور
7 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
بسیاااااار عااااالی
سپاس
من یدونه ef7 دارم خطای سنسور میل سوپاپ میده بعد چند دقیقه خطاش پاک میشه دوباره بعضی وقتا خطاش ثابت میمونه و خطای جرقه زنی کوئل سیلندر یک هم میده و ماشین سه کار میکنه نمیدونم مشکل از کدوم قطعس
کمپرس موتور رو بررسی کنید همینطور اتصال بدنه موتور و کوئل.
دنده تریگر میل سوپاپ تعمیر شود.
شماخیلی خوبید
عااالی
ممنونم ازتون
ممنون واقعاً در زمینه کاریتون تنها سایتی هستین که مطالبتون کاملا علمی و بدرد بخوره