بوستر چیست و چگونه کار می کند؟
از بوستر ترمز برای افزایش نیروی پا، راحتی راننده و ایمنی خودرو استفاده می شود. با استفاده از بوستر، زمان در دسترس بودن نیروی کافی برای راه اندازی ترمز، تاخیر در سیستم ترمز نیز کاهش، و راندمان ترمز نیز افزایش مییابد.
انواع بوستر
انواع بوستر های به کار رفته در سیستم ترمز هیدرولیکی عبارتند از:
- پوسترهای خلائی
- بوسترهای هیدرولیکی
- بوسترهای پنوماتیکی (هوای فشرده)
متداول ترین بوستر در خودروهای سواری، بوستر خلائی ست، که به منظور تقویت نیروی پای راننده، از خلا مانیفولد (در زمان روشن بودن موتور) استفاده میکند. این بدین معناست که با خاموش بودن موتور، این تقویت نیرو صورت نمی گیرد و در این صورت نیروی مورد نیاز اعمالی به پدال ترمز افزایش و ایمنی خودرو حین ترمز گیری کاهش می یابد.
قطعات بوستر خلائی
بوستر های خلائی از قطعات زیر تشکیل می شوند:
۱-شفت ورودی
۲- محفظه عملکردی
۳-سوپاپ خلائی
۴-پیستون قدرت
۵-دیافراگم
۶-فنر برگرداننده
۷-شفت خروجی به مستر سیلندر و …

نحوه عملکرد بوستر خلائی
این بوستر بر اساس اختلاف فشار هوا بین دو طرف یک پیستون، با قطر زیاد عمل می کند. بر این اساس خلا موتور توسط یک لوله به محفظه خلائی بوستر راه پیدا میکند، که این محفظه توسط پیستون با قطر زیاد (پیستون قدرت) و یک دیافراگم به دو قسمت تقسیم می شود.
در حالت عادی به دو سمت دیافراگم، فشار خلأ اعمال میشود و اختلاف فشاری بین دو طرف دیافراگم وجود ندارد. بنابراین فنر، پیستون قدرت را در ابتدای کورس خود نگه می دارد.
با اعمال نیرو به پدال ترمز، مسیر خلا به پشت دیافراگم، توسط سوپاپ خلائی بسته میشود و هوای آزاد به پشت دیافراگم راه پیدا می نماید و باعث ایجاد اختلاف فشار در دو طرف دیافراگم می شود. ؛ در نتیجه این اختلاف فشار، پیستون قدرت برخلاف نیروی فنر به سمت جلو حرکت می کند و باعث اعمال نیرو به پیستون سیلندر اصلی می شود.
حالت های مختلف بوستر
- حالت عادی
هنگامی که راننده به پدال ترمز نیرو اعمال نمیکند، مسیر خلا باز است و خلاء مانیفولد هوا به سمت جلو و پشت دیافراگم اعمال می شود. بنابراین فنر برگرداننده، پیستون قدرت و دیافراگم را در ابتدای کورس خود نگه می دارد.

- حالت افزایش نیرو
چنانچه راننده به پدال ترمز نیرو اعمال کند، سوپاپ لاستیکی خلائی، تغییر وضعیت می دهد. در این حالت ابتدا مسیر انتقال خلا پشت پیستون قدرت و دیافراگم بسته میشود و با فشار بیشتر به پدال، تکیه گاه سوپاپ لاستیکی از محل خود حرکت میکند و هوا از طریق فیلتر نمدی به پشت پیستون قدرت می رسد.
در این حالت، به پشت پیستون قدرت فشار هوا اعمال می شود، در حالی که جلوی پیستون قدرت به خلاء منیفولد به هوا وصل است. بنابراین پیستون قدرت و دیافراگم به سمت چپ حرکت می کنند و از طریق پیستون و میله، نیرو را به پیستون سیلندر اصلی (مستر سیلندر) منتقل میکنند و باعث ارسال مایع هیدرولیک ترمز از سیلندر اصلی به سیلندر چرخ ها و شروع عمل ترمزگیری می شوند.

- حالت خلاص شدن
چنانچه راننده پدال ترمز را رها کند، مجموعه هوا بسته، و مجرای خلا پشت دیافراگم باز می شود. با یکسان شدن فشار پشت و جلوی پیستون قدرت و دیافراگم، فنر برگرداننده، پیستون قدرت و دیافراگم را به سمت عقب حرکت می دهد و با برگشت پیستون سیلندر اصلی، مایع هیدرولیک ارسالی به سیلندر چرخ آن نیز باز میگردد و عملیات ترمزگیری خاتمه می یابد.
6 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
بسیار عالی👏
ممنون از شما
سلام عالی🌹
ممنون مهدی جان
بسیار عالی و جامع
Ok